Reflexintegratie

MNRI® Reflexintegratie

Ieder mens wordt geboren met bepaalde reflexmatige bewegingen, zoals bijvoorbeeld de zuig-, grijp- of schrikreflex.

Deze bewegingen worden aangestuurd vanuit de hersenstam en staan aan de basis van de verdere ontwikkeling van onze hersenen.

In het begin van ons leven dienen deze reflexen voor bescherming en overleven, omdat we nog geen bewust gecontroleerde bewegingen kunnen maken.

In het eerste levensjaar ontwikkelen deze primaire reflexen zich naar meer doelgerichte bewegingen. De reflexen worden geïntegreerd en daarmee wordt de volgende stap in de ontwikkeling mogelijk.

Zo ligt een baby eerst op de rug, beweegt zijn armen en benen, rolt op een goed moment om, richt vervolgens het hoofd op, daarna komen handen en schouders erbij om zich verder op te kunnen richten, dan komen buikschuiven en tijgeren aan de beurt, kruipen, staan en uiteindelijk lopen. Al deze bewegingen zijn eerst reflexmatig tot stand gekomen, en stap voor stap leert de baby deze bewegingen bewust en doelgericht te maken.

Wanneer er problemen zijn tijdens de zwangerschap, geboorte en/of na de geboorte kunnen deze primaire reflexen niet goed ontwikkelen of niet goed tot rijping komen. Ze blijven helemaal of gedeeltelijk actief.

Dit kan leiden tot problemen, bv. gedrags- of leerproblemen. Een kind kan gevangen zitten in prikkels, sterk reageren of juist helemaal niet reageren, of ongecontroleerd reageren.

Primaire reflexen kunnen ook op latere leeftijd door een ongeluk of traumatische ervaring opnieuw actief worden. Mensen ervaren bijvoorbeeld een plotseling gebrek aan concentratie, en krijgen allerlei kwaaltjes waar ze eerder geen last van hadden.

Het doel van reflexintegratie is om het centrale zenuwstelsel alsnog te helpen ontwikkelen, om op die manier een stevig fundament te bouwen voor de verdere ontwikkeling van de hogere hersendelen.

Problemen die eerst aan de orde van de dag waren, verdwijnen als vanzelf. Het symptoom wordt nl. niet aangepakt, maar wél de oorzaak erachter. De problemen verdwijnen hiermee als vanzelf, zo lijkt het wel.

Reflexintegratie leidt tot minder stress, een betere sociaal-emotionele ontwikkeling, optimaler functioneren, beter leervermogen en een prettiger algemeen welbevinden.

motorische-uitdagingenReflexintegratie is succesvol gebleken bij onder andere:

Leerproblemen: concentratieproblemen, moeite met leren lezen, onleesbaar handschrift, problemen op het gebied van visuele en/of auditieve verwerking

Motorische problemen: onhandigheid, zwakke spierspanning, moeite met balans, voortdurend op de grond vallen of gaan liggen,

Sociaal-emotionele problemen: o.a. pesten en gepest worden, onzekerheid, laag zelfbeeld, moeite met keuzes maken, moeite met grenzen om te gaan, faalangst, inhouden en opkroppen van gevoelens.

Algemeen welbevinden: hoog gevoeligheid, overgevoeligheid, nagelbijten, vreetbuien, sabbelen op kleding, tics, verminderde controle over blaas en darmen, reisziekte.

Gediagnosticeerde stoornissen: o.a. ADD, ADHD, Dyslexie, Dyscalculie, Autisme.
In Kindercoachpraktijk Be You wordt gewerkt met bepaalde reflextechnieken uit de Masgutova methode. Hiervoor heb ik de de MNRI-cursus Dynamic and Postural Reflex Pattern Integration gevolgd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen via het contactformulier of per telefoon.
Voor meer informatie over de Masgutova Reflex Integratie Methode® kunt u kijken op:
www.masgutovamethode.nl (Nederlands)
www.masgutovamethod.com (Engels)

gedragsproblemenleerproblemen

reflex-integratieschool